Eu imi apar saracia…

Pai stateam intr-o zi si ma gandeam: „ce natie de oameni suntem: unii prea saraci si amarati, altii avari si parveniti..”. Si alte  probleme existentiale. Dar serios vorbind, cautam printre cunoscuti – si ma refer la tot ce misca pe la teveu si in presa – un model care sa inspire noua generatie si de ce nu, chiar pe mine. Si cu stupoare am constatat ca nu exista asa ceva. Foarte posibil ca cei care ar putea fi sunt persoane modeste care nu ies in fata prin tabloide si presa de scandal. Si iar intrebarea: „de ce suntem altfel decat alte popoare?„. Specific national ? Fass… Si am luat pe rand :

Germania – a trecut prin razboaie, a fost declarata tara invinsa in al II-lea razboi mondial, pusa sa plateasca despagubiri consistente, etc. Si totusi sunt o natiune prospera.

Franta – regi, printese, revolutii, capete luminate cazute, o istorie destul de agitata.

Marea Britanie – mai mereu in conflict cu Franta – in afara de Canalul Manecii nu stiu ce-or avea de impartit. Ma rog, le stiu ei pe ale lor. Peste ani si-ai dat insa mana si au facut tunelul impreuna…

Italia – sa ne intoarcem in timp la Imperiul Roman. E drept ca apoi s-a faramitat..

Japonia – greu lovita acum 50-60 de ani si iata ca spiritul lor este mereu invocat in toate studiile si statisticile.

Tari care sunt mereu in primele 10 in multe domenii. Si totusi ce au in comun in afara de istorii zbuciumate? A noastra cum e ? Destul de incarcata si bogata ! Asa ne place noua sa credem. Si totusi…

Ei bine, toate aceste tari nu s-au multumit intotdeauna cu propria lor conditie si si-au dorit mai mult. Germania si-a dorit sa cucereasca lumea si a declansat doua razboaie mondiale in scop de a schimba oranduirea cu totul. Franta, prin escapadele lui Napoleon a ajuns pana in Rusia, de unde, e drept, s-a mai intors un sfert din efectiv si cu coada intre picioare. Japonia s-a harait mai mereu cu coreenii si cu chinezii. Italienii, descendenti din poporul roman, au umblat ceva prin lume. Spaniolii au plecat sa caute teritorii noi si au dat peste…America (oops!). Pe cand noi? Am stat cuminti acasa si ne-au calcat in picioare toti hunii, turcii, tatarii (veneau tocmai din Mongolia!), fanarioti, nemtii si care or mai fi fost. Noi doar ne-am aparat din cand in cand, in rest ne-am supus. Cand se linisteau apele si nu mai venea nimeni, ne furam noi intre noi. Si asta a stat la baza educatiei noastre ca popor. Si, in opinia mea, nici n-am putut prospera, atat timp cat marea masa de oameni a stat acasa, a lucrat pamantul (a lor sau pe a boierilor) si nu a facut parte dintr-o armata care sa plece sa vada lumea. In vreun „share experience” (sic!). Am stat si am asteptat sa ne aduca altii : cartoful si porumbul (sec.XVI – de import, na!), tiparnita (nu cred ca erau interesati ca prostimea sa stie carte, ca si azi, de altfel!), masini cu aburi, cu petrol (aveam petrol, nu prea stiam noi la ce foloseste in afara de oblojitu’ ranilor) – cine naiba sa faca cercetare cand puteam importa? (si iar analogia cu vremurile contemporane)  si alte nazdravanii tehnologice care au aparut ulterior.
Priviti tabloul cu lupta de la Posada. Cat de utilati si inzorzonati erau cei care au venit sa ne cucereasca si ce haine si arme aveau ai nostri (bolovani si ceva arcuri). Bine-bine, intrebarea fireasca este: „si la ce le-a folosit, ca i-am batut cu armurile lor, cu tot„. Hai sa depasim momentul…. 😀
Pe ici, pe acolo am mai contribuit si noi prin domeniul medicinei, chimiei, aviaticii. In rest, am stat cuminti si ne-am uitat la teveu la zavoranca, becali, vadim, vantu, columbeni, cocalari si pitipoance si alte modele demne de urmat in viata ! Poate sa vina si bomba atomica, vom gasi mereu o telenovela de urmarit! Asa ca nimic am avut, nimic am aparat si cu nimic ne-am ales. Si asa vom fi mereu, acum si-n vecii vecilor. Amin!

T&T

P.S.: Exista evident si contra-exemple…

Categorii: RO | Lasă un comentariu

Navigare în articol

Vreo impresie/completare?

Blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.