Of-ul lui Butnaraski

bani_romanesti_94277200Initial am vrut sa comentez pe site,  butnaraski.ro, dar cum comment-ul devenea prea lung, mi-am zis ca pun la mine, sa nu-mi uit si sa dezvolt ideea! 😀

Prin 2005 eram in Turcia. Si la ei moneda se denominase la 1 ianuarie in acel an prin taierea a 6 zerouri. Doua lire erau pe vechi 2.000.000 de lire (scriu asa de dorul zero-urilor 😀 ). Am vrut sa iau un tricou si o tanti imi raspunde: „two millions„! Ha? Excuse me? „Pardon, 2 lire!”  Trecuse cateva luni de la inceputul denominarii si nu intelegeam de ce nu se exprimau in noua moneda? Cat de greu putea sa fie? Taman in iulie, acelasi 2005, avea loc o actiune similara in RO, cand s-au taiat doar 4 zero-uri.

Intre timp au trecut mai bine de 7 ani (!!) si inca ne exprimam deseori in moneda veche. Atunci cand vrem sa cumparam ceva ne exprimam in „milioane” si pare scump, iar atunci cand primim bani ne exprimam in lei (ron), pare ca sunt putini si ne auto-consolam. La fel cand cerem/imprumutam bani de la cineva: „poti sa-mi imprumuti 1000 de lei? sunt doar 1000, nu e asa mult!

Ba mai mult, am intalnit destule persoane care inca au probleme la conversie. Mintea lor refuza calculul cu 4 zerouri lipsa, dar nu cred ca e vorba de capacitatilor lor intelectuale, matematice, ci mai degraba de o chestie care lucreaza in subconstient, un refuz inconstient de a accepta o valoare mica a monedei.

O institutie importanta si anume BNR – Banca Nationala a Romaniei ofera cursul valutar zilnic cu 4 zecimale !  Ma intreb la ce folosesc zecimalele 3 si 4? Probabil speculantilor, daca or mai fi. Dar ca sa castigi speculand a treia, a patra zecimala, trebuie sa invarti milioane. De alea noi, adevarate.

Si inca o constatare. Presa! Cand vor sa iasa cu ceva senzational sumele delapidate, furate, evazionate, etc. sunt exprimate intotdeauna in moneda veche. Iar publicul e zapacit: milioane, miliarde? Or fi lei, or fi euroi? N-ati observat? Ia sa fiti atenti….

Categorii: Diverse, RO | Etichete: , , , , , | Lasă un comentariu

Navigare în articol

Vreo impresie/completare?

Blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.