România la (altfel de) gratar

Scarbit parca de tot ce se intampla in jurul meu, ba de politica damboviteana, ba de zvonurile ca rusii au invadat Ucraina si e posibil sa fiu chemat la oaste maine-poimaine (Doamne fereste!), ba ca …, ba ca…, a! ba de stirile de la Aneta FM, mai ceva ca Radio Erevan, imi luai colega de apartament de-o aripa si hai la un gratar! De fapt, vorba vine, dupa cum va voi derula mai jos o sa va prindeti cu totii ca ea m-a luat pe mine si inca impotriva vointei mele!

Da’  n-am ce face, daca vreau liniste si pace in casa trebuie sa ma inclin si sa-i fac pe plac. Nu toti faceti la fel? Ba da, nu va mai dati cocosi inutil!

Cei din generatia imediat anterioara mie si intr-o oarecare masura cei ca mine, adica „over 40” si cu ani grei in spate de casnicie, inca au vechile deprinderi de a incepe campania de aprovizionare pentru iarna! E august, sunt de toate, la preturi bune as spune eu, adica nu mai mari ca anul trecut. Vinete, rosii, ardei, capia, gogosari. Patrunjel, morcovi, telina. Vinete si ardei la congelator, zacusca, salata de gogosari, suc de rosii si altele. Ceva mai tarziu, prin septembrie-octombrie, incepe campania de muraturi. Ceapa si cartofi. Apoi varza murata si cu asta ne asezam cuminti in fotolii si asteptam pe Mos Craciun. Unii, care au spatii de depozitare (stam la bloc, nu?) lucreaza si la un vin, ba chiar trag si o mana de tuica ca meniul sa fie complet. Cu exceptia ghetii care se pune in whiskey, personal nu agreez chestiile congelate. Si nici dupa zacusca nu ma imprastii. Alte fonfeuri, da, le agreez. Salatele de gogosari, de ex. O fi de bine, o fi de rau, dar majoritatea vede lucrurile astea ca pe ceva normal si obligatoriu. Asa ca ma supun si eu majoritatii, n-am de ales.

Această prezentare necesită JavaScript.

Episodul 1

Mai acum vreo doua saptamani, am luat vreo 10 kile de vinete, m-am trezit la 7 dimineata si in juma’ de ora eram deja in zona de agrement de pe C.A.Rosetti (Cacaina, cum ii spunem noi in popor). Liniste, racoare. Desi zona e amenajata pentru gratare, acestea exista, dar …lipsesc cu desavarsire. Adica nu chiar cu desavarsire. Din vreo 20 de gratare, doar vreo 3-4 mai au gratarul propriu zis. Ar fi de gasit la Pieta (firma de colectare deseuri feroase), dar cine sa se gandeasca sa le caute tocmai acolo? Restul au ramas doar cu picioarele ingropate in betoane, in pamant, greu de furat. Daca tii neparat sa le folosesti vii cu gratarul de acasa. Ma gandesc ca o fi totusi o intelegere intre Primarie si supermarketuri pentru ca am vazut undeva, cu vreo 80 lei, o pereche de gratare care s-ar potrivi perfect peste cadrele celor din zona Rosetti. Sa revenim. Acum doua saptamani, deci. Gasim in cele din urma un gratar utilizabil! Facem focul, coacem vinetele, vreo 2 kile de capia si evident ceva porc si pui ca era pacat sa fi venit la gratar doar pentru vinete. Am fost eficienti si harnicuti si la 11 eram deja acasa! Dupa noi a inceput sa vina lumea la gratar, dar noi plecam, ne facusem treaba…

Episodul 2

Saptamana trecuta din vorba in vorba cu „colega” ajungem la concluzia ca ar fi timpul sa facem suc de rosii. Ok! Facem in fiecare an. De obicei, undeva intre 8-15 septembrie. Acum s-a dorit mai devreme. Imposibil sa ma opun! Fug in piata, dau iama in rosii, umflu o lada de vreo 25 de kile si o aduc acasa. In aceeasi seara, vreo 3 ore am dat la masina de rosii, dar in final ne-am ales cu o cantitate de suc de rosii suficienta pana la anul pe vremea asta.

Episodul 3

Ieri ne-am facut din nou drum prin piata. 10 de ardei, 10 de capia, 10 de gogosari. Plus inca niste vinete si alte marunsuri. Bineinteles trebuiau „executate” repede, astfel incat imediat a doua zi dimineata, azi cum ar veni, ne-am trezit la 6.30. Spalat, mancat, baut cafeaua si la 7.30 am plecat. Directia: zona Rosetti. Aproape de mine. Pe masura ce ma apropiam simteam un fior rece pe sira spinarii. Se vedeau fumuri de gratar mai ceva ca pe vremea lui Stefan cel Mare cand veneau turcii! Temerile mele s-au confirmat si cele 3-4 gratare in functiune pe care le-am pomenit mai sus erau deja ocupate! Fuck! Am dat repede un „search” prin memorie si imi pica fisa repede ca singurul loc disponibil si suficient de bine pazit ar fi Ciric. Brrruuum, intorc masina, Podu de Fier si aterizez taman la Ciric. Nu era tarziu, cam 7.50-8. Gratare, vreo 6 (ca sa fiu corect, mai sunt multe altele, dar in alte zone din Ciric). Echipate complet din fericire. Cateva libere, asa ca n-am stat mult pe ganduri, am ocupat unul si ne-am inceput treaba. Fiind un pic absorbit de ceea ce faceam, nu mi-am dat seama prea bine ce se petrece in jurul meu. Oameni, peste oameni incepeau sa se adune, saci peste saci incepeau sa fie coborati din portbagajele masinilor. Eu am fost „pui” cu cele 25-30 de kile de legume. Unii erau la vinete la cota 60 (si seria a III-a!), la capia la 20, la gogosari la 30. Unii au reusit sa se infinga chiar la doua gratare si sa lucreze la doua maini. Barbatii la focuri, femeile la curatat! Copkii la joaca! Era clar ca isi rezervasera toata ziua de sambata pentru actiunea de copt legume. Eu mai modest, mi-am terminat treaba mai repede, inclusiv carnea pentru pranz si pe la ora doua eram gata de plecare.

Pe drum spre casa insa tot simteam in ceafa rasuflarea rece a nevestii si un mic repros: „vezi T. , lumea coace zeci de kile, se pregateste de iarna si tu bombani pentru 20-30 de kile de ardei„. Inghit in sec, ii dau dreptate si ma gandesc sa ajung mai repede acasa, sa rontai un cotlet si o pulpa de pui, sa beau o bere (acolo nu s-a putut din motive de…sofer!) si sa fac un dus neaparat ca miros numai fum si a gratar. Nu stiu de ce, dar am un feeling ca vor urma episoadele 4, 5, …

Categorii: Diverse, RO | Etichete: , , , , , , , , , , , , | 1 comentariu

Navigare în articol

Un gând despre „România la (altfel de) gratar

  1. Eheee, nu spui nimic nou pretene. Prin aceleasi …. episoade trec si eu

Vreo impresie/completare?

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.