Cocosatul de la Notre Dame

Cocosatul-de-la-Notre-Dame-1Nu pot spune despre mine ca sunt frumos. Fizic vorbind. Sunt cam …”bine-crescut„, bat suta de kile, deci am burta, nu-s prea inalt, iar parul a inceput sa incarunteasca pe ici, pe colo. Poate un pic mai frumos decat dracul. Suficient ca sotia sa se multumeasca cu mine. Asa cred.. dar stiu eu? Insa din alte puncte de vedere imi place sa cred despre mine ca sunt un om bun. Nu am dusmani naturali si nu am dat nimanui prilejul sa ma invidieze sau sa ma urasca. Asa cred eu, dar, desigur, eu cu mine sunt subiectiv.

Intr-o discutie de astazi cu… nu conteaza, persoana importanta, aceasta sustinea ca e imposibil ca un om frumos sa fie rau si invers, un om urat – fizic, ma repet – sa fie bun. Frumusetea unui om vine din interior, pe de o parte, dar este in stransa legatura cu imaginea sa fizica. Un fizic depreciat acumuleaza in timp frustrari despre propria imagine, iar imaginea sa se va reflecta in atitudinea si comportamentul sau. Nu am fost de acord cu acest punct de vedere, m-a macinat cateva ore…si inca ma macina, nefiind deloc convins. Ba inca indraznesc – si o rog sa ma scuze, dar sa accepte – sa am alt punct de vedere.

Pentru ca eu cunosc oameni frumosi fizic, dar afurisiti, chiar rai, cu inclinatii demonice spre a face rau! Si dimpotriva, oameni prafuiti de vreme, uscati de griji sau de nevoi, dar cu suflet mare care ar da si camasa de pe ei numai sa zareasca o sclipire de fericire in ochii celorlalti. Am fost intrebat intr-o zi: „ce te face sa te simti bogat?” Am raspuns instantaneu fara sa ezit: „fericirea altora„. Da, stiu, suna a prea mult „plin de mine„, dar asa simt. Fara sa ma gandesc la mine, la nevoile mele, la framantarile mele, pe care le am ca orice om. Mi-e suficient sa-i vad happy pe cei din jur si atunci ma simt si eu bine. Cum as putea fi invidios pe fericirea altora? Nu concep.

Am cerut o alta parere. Mi s-a sugerat sa incerc sa vad lucrurile invers. Unui om bun ii poti pune eticheta ca e urat? Unui om rau, te lasa inima sa-i spui ca e frumos? Da, poti. Formal poti s-o faci, dar n-o sa crezi asa ceva.

Nu vreau sa dau nume, exemple. Vedeti oamenii de langa voi, vedeti la teveu,pe strada, incercati un exercitiu si priviti-i in ochi si apoi le puneti eticheta. Ignorati o secunda aspectul fizic si solicitati-le ajutorul. Macar asaaa..de pamplezir (cuvant gasit in DEX, sic!). Care credeti ca va vor raspunde? Cei frumosi sau ceilalti? eu zic ca vor fi surprize…

Am cazut insa de acord din toate directiile ca omul bun se vede dupa ochi. „Ochii sunt oglinda sufletului„, nu sunt expert in a citi oamenii dupa ochi, dar da, un suflet hain, il simt pana si eu doar privind in ochii respectivului.

Oare cei care ma cunosc ce ar spune despre mine? Oare sunt un om bun? In ciuda faptului ca nu sunt frumos? Eu, cu mine, doar subiectiv…l

Pana la urma, de ce sa amestecam lucrurile? Fizicul cu fizicul, starea interioara, separat…nu putem vedea lucrurile si dintr-o astfel de perspectiva?

Pi.eS.: Paradoxal, dar desi am citit Notre Dame de Paris (Victor Hugo), am vazut Cocosatul de la Notre Dame, film, opera…eu unul nu m-am putut lamuri asupra caracterului  contradictoriu a lui Quasimodo. A fost rau si egoist (a vrut s-o fure pe Esmeralda, desi aceasta n-avea nicio treaba cu el!) si altfel prima ipoteza este adevarata. Pe de alta parte a salvat-o la final si astfel a dovedit ca este un suflet mare in ciuda hidoseniei sale. „Hm! Complicat!„, ar spune unii…

Sursa photo: http://corcoduse.ro/

Categorii: Diverse | Etichete: , , , , , , , , , | 2 comentarii

Navigare în articol

2 gânduri despre „Cocosatul de la Notre Dame

  1. Cătă

    Dacă ați avut curajul să exteriorizați aceste idei este suficient pentru mine pentru a vă cataloga că aveți un suflet mare astfel încă să pot spune că mă bucur că existați.Ca și d-voastră am meditat la acest subiect și am ajuns la concluzia că frumusețea interioară și bunătatea este dată de gradul de cultură și de spiritualitate al fiecăruia.Este înșelătoare catalogarea după aspectul fizic,dar nu pot spune că nu este de multe ori un punct de reper.Omenirea a fost preocupată de acest subiect încă de pe vremea învățaților greci și până în zilele noastre deoarece expresivitatea feței umane este foarte variată și sugestivă. Astfel grecii au numit omul frumos și bun kalosagathos kalo=frumos, agathos=bun.Pentru ei frumusețea și bunătatea trebuiau să se unească într-o singură ființă pentru ca cineva să fie demn să se numească om. Montaigne a scris:”…se pare că există figuri plăcute și altele neplăcute și cred că există o artă de a descrie figurile blânde de cele neroade,cele severe de cele grosolane,cele ironice de cele îndurerate,cele disprețuitoare de cele melancolice și anumite calități învecinate”. Marc Aureliu afirma:”Un om plin de lealitate și de probitate răspândește în jurul lui un aer care-l caracterizează;este simțit,este ghicit;tot sufletul lui,tot caracterul lui este zugrăvit pe figura și în ochii lui”.Mult mai înaintea acestuia,Solomon spunea:”Cum faptul de a vedea se reflectă în expresia figurii celor care se privesc,tot așa inimile oamenilor sunt descoperite în fața ochilor înțelepților”.Ar fi multe de spus dar există riscul de a intra în filosofia fizionomiei intelectuale,morale și medicale.În concluzie totul este relativ și depind de gradul de spiritualitate și emancipare a observatorului.

    • Am refuzat sa fac research pe tema tocmai pentru a nu fi influentat de ideile altora. Dar ai facut-o tu si pentru mine. Se pare ca in fiecare dintre ipotezele avansate exista o jumatate de adevar. Dar, asa cum spuneai, totul e relativ. Multumesc!

Vreo impresie/completare?

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.