Pseudo-vanatoare

poze_animale_salbatice-caprioara-1„Sticlea în ochii-i umezi ceva nelămurit,
Ştiam că va muri şi c-o s-o doară.
Mi se părea că retrăiesc un mit
Cu fata prefăcută-n căprioară.
De sus, lumina palidă, lunară,
Cernea pe blana-i caldă flori stinse de cireş.
Vai, cum doream ca pentru-ntâia oară
Bătaia puştii tatii să dea greş!”

Recunoasteti desigur pasajul din poezia lui N.Labis – Moartea caprioarei. Ca orice om normal dezvoltat, dupa ce-ti termini activitatea zilnica te asezi mai pe seara la teveu. Cu telecomanda in mana, rasfoind canalele. (A! mi-am tras mediabox Has-De de curand ca sa vad meciurile Romaniei de la Euro 2016 din optimi/sferturi/semifinale. Cum? Ne-a batut Albania si nu mai jucam? hmm…). Ajung si pe postul Fishing&Hunting. Zabovesc un pic, imi place postul, mai o reteta de mancare, mai un drill, mai o lectie de pescuit. Jumatate de program insa e dedicat vanatorii. Taman acum am picat eu pe post. Unul avea o pusca cu luneta si un trepied pe care sa-si sprijine arma. Luneta pentru precizie, trepiedul pentru stabilitate, am dedus eu. In bataia pustii o biata caprioara, tanara, cu ochi lacramosi pastea si ea linistita, nestiind ce urma sa o astepte. Poc! si animalul pica! Ura! Urmeaza un ritual binecunoscut al vanatorilor, o mana de iarba in gura caprioarei in semn de ultim omagiu adus vanatului. Chipurile respect! A fost momentul in care s-a nascut o frustrare maxima in mine! Ce omagiu? Ce respect? Despre ce vorbim? Eu unul nu inteleg vanatoarea cu pusca. Si cu luneta. Si cu trepied. Ce-ar fi sa se vaneze intr-un sistem catch&release, ca la pescuit? Cu tranchilizante, de exemplu! Sau mergand mai departe, daca tot exista pasiunea vanatorii, aceasta sa se faca fara arme de foc, cel mult cu arcuri cu sageti. Stiu, pare aberant, poate vanatul ar avea mai mult de suferit, ar fi mult mai chinuit de o sageata. Un glont bine tintit ii curma viata pe loc, fara suferinta. Dar e corect ca lupta sa se dea cu un imens avantaj fata de vanat?

Inteleg, nevoia de hrana din alte timpuri. Populatia era putina, vanatul numeros si vanatoarea se facea cu arme rudimentare sau capcane. Inteleg sa fie vanate animalele care se inmultesc peste masura si devin daunatoare agriculturii: iepurii, mistretii, lupii, partial ursii si vulpile. Dar nu inteleg uciderea cerbilor si caprioarelor! Nu sunt multe exemplare, nu fac niciun rau, chiar daca intra in vreun lan de porumb, cate stricaciuni ar putea provoca? Nu, nu! Mintea mea refuza sa accepte vanatoarea de placere. Macar de-ar fi fara luneta. Mi se pare un mod de a trisa vanatoarea!

Imi place sa pescuiesc. Dar nu ma dau in vant dupa consumat peste. Baltile in care pescuiesc au reguli (exista si in vanatoare). Dar niciodata nu am fost la pescuit cu pusca! Un bat, un fir, o pluta si un ac! Asta e tot. Deseori pestele e eliberat. Administratorii baltilor devin sensibili atunci cand se constata un comportament neadecvat fata de peste, ajungandu-se pana la interzicerea pe balta a pescarilor care nu respecta regulile. Banuiesc ca acelasi lucru se intampla si in vanatoare, cand un permis poate fi suspendat pentru abaterile de la reguli.

Asa ca ma declar impotriva vanatorii de placere. Dragi vanatori, faceti un exercitiu de vointa. Arc, sageti, organizati-va in cete, stabiliti o strategie de lupta si hai! La ursi si la mistreti va bagati? Are vreunul curaj fara pusca? Sau curajul e direct proportional cu pretul armei din dotare? Suntem specia dominanta de pe planeta si teoretic invingem intotdeauna. Dar plusul de inteligenta pe care-l avem nu cred ca ne da dreptul sa decidem ca peste ani copiii si nepotii nostri sa vada doar in poze animale cu care noi am fost contemporani. Poate e un punct de vedere cam extem, dar cred ca mai sunt destui ca mine…

A! Sa nu uit o comparatie! In tirul sportiv punctul de zece (decarul) are 1 mm, iar cercul de 9 are 5 mm. Glontul are calibrul 4,5 mm, iar tinta e la 50m. Se trage fara luneta!

Despre animalele chinuite de la circuri in alt episod!

Sursa photo: http://www.codrosu.ro/

Update: Deja am luat-o in freza ca am amestecat borcanele. Deci, ciuta e femela cerbului, iar caprioara este a capriorului. Specii diferite. Nu stiu exact ce era cea de la teveu, caprioara, ciuta, femela, mascul, dar mesajul ramane acelasi! 🙂

Categorii: Diverse, Enervante, RO | Etichete: , , , , , , , , , , , | Lasă un comentariu

Navigare în articol

Vreo impresie/completare?

Blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.